Presidentinvaalit 2018

Suomen presidentinvaali 2018 järjestettiin 28. tammikuuta 2018. Vaaleissa valittiin Suomen tasavallan presidentti toimikaudelle 2018–2024. Ehdolla olivat silloinen istuva presidentti Sauli Niinistö sekä Tuula Haatainen (sd), Pekka Haavisto (vihr), Laura Huhtasaari (ps), Merja Kyllönen (vas), Nils Torvalds (r), Matti Vanhanen (kesk) ja Paavo Väyrynen (sit).

Istuva presidentti Sauli Niinistö sai ensimmäisellä kierroksella yli puolet äänistä, joten hänet valittiin jatkokaudelle ilman toista kierrosta. Tämä oli ensimmäinen kerta kun Suomessa valittiin suoralla kansanvaalilla ehdokas jo ensimmäisellä kierroksella.

Lähde vaalilautakuntaan

Vaalien vaalilautakunnat ovat tärkeä osa maamme demokraattista prosessia. Ne valmistelevat vaalihuoneiston, vastaanottavat äänet ja suorittavat esilaskennan äänestyksen päätyttyä. Ilman luotettavia, puolueiden tahoilta kasattuja vaalilautakuntia demokraattinen järjestelmämme ei toimi.

Vantaan Kokoomuksen ehdokkaat

Äänestäminen