Kuntavaalit 2021

Kuntavaalien 2021 ehdokasasettelu on alkamassa ja asetamme ensimmäiset ehdokkaamme keväällä 2020. Lisätietoa kuntavaaleista ja ehdokasasettelusta Vantaan Kokoomuksen kunnallissihteeri Perttu Koistiselta.

Lähde vaalilautakuntaan

Vaalien vaalilautakunnat ovat tärkeä osa maamme demokraattista prosessia. Ne valmistelevat vaalihuoneiston, vastaanottavat äänet ja suorittavat esilaskennan äänestyksen päätyttyä. Ilman luotettavia, puolueiden tahoilta kasattuja vaalilautakuntia demokraattinen järjestelmämme ei toimi.

Äänestäminen

Seuraavat kuntavaalit toimitetaan 18.4.2021. Ennakkoäänestys kotimaassa 7.–13.4.2021 ja ulkomailla 7.–10.4.2021.

Kuntavaaleissa kunnan asukkaat valitsevat valtuuston, joka on kunnan ylin toimielin. Kuntalaissa säädetään valtuuston lakisääteisistä tehtävistä. Vantaan Kaupungin valtuustoon valitaan 100 valtuutettua. Lisäksi kuntavaalien jälkeen valitaan edustajat kunnallisiin luottamustehtäviin. Tapana on, että luottamustehtävät menevät pääosin vaaleissa ehdolla olleille.