Kokoomus on huolissaan Vantaan velkaantumisesta

Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu Sakari Rokkanen on huolissaan Vantaan velkaantumisesta. Kaupunki ottaa vanhan velan päälle 58 miljoonaa uutta velkaa. Tämä tarkoittaa noin 260 euroa jokaista vantaalaista kohden.

"Viimeiset kolme vuotta velkamäärä on laskenut, mutta nyt suuntaa on kääntynyt."

"Kokoomus on huolissaan kehityksestä. Viimeiset kolme vuotta velkamäärä on laskenut, mutta nyt suuntaa on kääntynyt. Kaupunki velkaantuu, vaikka talous kasvaa ja työttömyys vähenee. Yksi vuosi ei kaupungin taloutta kaada, mutta sen on herätettävä meidät poliitikot", Rokkanen toteaa.

Rokkanen muistuttaa, että valtuuston enemmistön yhdessä sopimista talouslinjauksista on syytä pitää tiukasti kiinni. Kun taloudenpito on tarkkaa hyvinä vuosina, voidaan laadukkaat palvelut turvata myös huonoina vuosina.

"Kaupungin talous on terveellä pohjalla, kun palveluiden rahoituksesta ylijäävät eurot riittävät poistoihin eli olemassa olevien päiväkotien, koulujen ja teiden vuosittaisiin korjausinvestointeihin. Vantaa ei tähän yllä seuraavan kahden vuoden aikana. Vertailun vuoksi esimerkiksi Helsingissä korjausmenojen jälkeen kaupungille jää omaa rahaa lähes 300 miljoonaa käytettäväksi uusiin investointeihin", Rokkanen kertoo.

Rokkanen pitää hyvänä, että uuden valtuuston aloittaessa sovittiin kuntaveron pysyvän ennallaan. Pitkässä juoksussa on kuitenkin kestämätöntä, että kahden vantaalaisen mediaanituloisen palkansaajan perhe maksaa vuodessa veroja yli 600 euroa enemmän kuin vastaava perhe Helsingissä tai Espoossa.

"Meidän on tehtävä lisää Vantaan elinvoiman ja työllisyyden edistämisen eteen"

"Meidän on tehtävä lisää Vantaan elinvoiman ja työllisyyden edistämisen eteen. Kokoomus toivoo, että strategian mukaiset rentous ja rohkeus näkyvät myös tulevassa elinvoimaohjelmassa. Vantaalla on uusia asukkaita ja yrityksiä kiinnostavia alueita erityisesti Tikkurilassa, Myyrmäessä ja Aviapoliksessa. Näille paraatipaikoille on mahdollistettava tiiviillä, korkealla ja viihtyisällä rakentamisella mahdollisimman monen uuden yrityksen ja asukkaan sijoittuminen", Rokkanen linjaa.

Lisätietoja:
Sakari Rokkanen

Sakari Rokkanen

Kirjoittaja on Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja, Vantaan Kaupunginhallituksen jäsen ja valtuuston nuorin kaupunginvaltuutettu.